lördag 18 september 2010

Hälsobröd med dinkel

Idag provade jag att baka Renée Voltaires dinkelbröd. Lite fusk som LCHF'are, men klart godkänt ur GI synpunkt. Det blev faktiskt gott med lite smör och ost på. Brödet är färdigt på: 2 tim 20 min.

Ingredienser:
0.5 pkt jäst
6 dl ljummet vatten
0.5 dl olivolja
2 nypor havssalt (lite mer salt tycker jag man ska ta)
1 stor riven morot
2 msk flytande honung
1 dl solrosfrön
15 dl dinkelmjöl fullkorn
1 dl blandade frön, tex. svarta och vita sesamfrön, pumpafrön och solrosfrön

1. Riv moroten. Ljumma vattnet till fingervarmt (37 grader) och rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olivoljan, saltet, moroten, honungen och solrosfröna.

2. Arbeta i mjölet efterhand. När man bakar med dinkel så låter man degen vara ordentligt klibbig eftersom dinkel suger upp mer vätska. Låt degen jäsa i 45 minuter.

3. Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form med bakplåtspapper. Fös ner degen i formen och strö på frön. Låt brödet jäsa i ytterligare cirka 20 minuter.

4. Grädda brödet mitt i ugnen i cirka 40 minuter. Lyft upp brödet ur formen och knacka på undersidan av brödet, låter det ihåligt så är det klart. Låt det svalna på ett galler.

Nu får det också vara grunden till min skagentoast som blir dagens förrätt, sen blir det lammstek till huvudrätt och lite melon till efterrätt :)

1 kommentar:

Zeilon sa...

Det ser grymt gott ut i alla fall