söndag 19 september 2010

Bä bä vita lamm var visst inte så dumt!

Jag gillar lamm sådär, åtminstone är det vad jag hittils har trott. Men igår gjorde vi en lammstek med honung, vitlök, rosmarin och citron och den blev jättegod och sådär lagom rosa inuti! Till den severades en rödvinsås, rostade rotsaker, grönsallad och ett glas rött vin (man kan också ha en potatisgratäng till). SÅ jag är nästan beredd att ändra min åsikt - att jag nu gillar lamm, punkt slut. Jag måste dela med mig av receptet så ni kan prova att göra en egen stek.


Ingredienser till 8 personer:
1 lammstek med ben, cirka 2 kg
rejält med flingsalt
6 vitlöksklyftor
1 msk rosmarin
1 dl honung, gärna akacia
saften från 1 citron
svartpeppar ur kvarn

TILL SÅSEN:
3 dl rödvin, gärna fylligt
1/2 liter kalvfond (vatten + koncentrat)
1 msk smör
1 msk vetemjöl
svartpeppar
lite kajennpeppar

Hela receptet med instruktioner finns att hitta på DN.

Inga kommentarer: