onsdag 4 augusti 2010

Trápani, Sicilien

För några veckor sedan reste jag och Martin på en 4-dagarsresa till Trápani på Siciliens västkust, en stad dit Ryanair flyger för billiga pengar. Vår biljett kostade endast 800 kr! Resan tog 3 timmar och flygbussen ca 45 minuter - allting gick jättesmidigt. Vi bodde på ett jättebra, centralt hotell i gamla stan som hette Le Chiavi Di San Francesco som jag läst mycket bra ord om och det stämde verkligen! Vi fick en "svit" med jacuzzi och två egna takterasser!

Så här såg utsikten ut från vår takterass!


Här är den otroligt fina takterassen (enda på hotellet) med spiraltrapp upp på en TILL takterass (som Martin fotar ifrån). Snacka om lyx!

Så här såg solnedgången ut från den övre terassen, fint! Det fanns en strand i Trápani stad som var ett helt okej badställe att ta sig ett dopp i, ca 5 minuters gångväg från hotellet.

Här är jag i min fina röda klänning från Glasgow
Jag hade tagit reda på alla de bästa restaurangerna i Trápani. Så första kvällen åt vi på Tentazioni di Gusto som hade bord ute i en gränd. Där var menyn enbart på Italienska och kyparen var tvungen att översätta den till oss. Vi delade på två förrätter: Melon med proscutto och en ravioli med räkor. Till varmrätt tog jag en seabass som var dagens fångst och Martin åt fylld bläckfisk. Till det ett vitt vin. Restaurangen hade fått så bra ord och jag tror att de hade riktigt bra mat, men det kan hända att vi valde fel saker. Men min seabass var i alla fall jättegod (och kostade 250 kr vara den!).

Ett annat av ställena vi åt på var Calvino Pizzeria som låg ett stenkast från hotellet. Här åt jag en SÅ god pizza med bl.a peperoni och svamp på. Man fick pizzan på bakplåtspapper direkt på bordet och vinet i plastmuggar, men det var på något sätt charmigt. Pizzorna hade tjock botten och var färdigskuren i små mumsbitar och var enorm i storlekarna. Detta var en size medium!

Jag och Martin på vår takterass. Andra dagen tog vi en dagstur till ön Favignana. Dit man kan komma med en båt på ca 45 minuter. Väl på ön tog vi en lokalbuss till stranden/bukten Cala Azzurra för att bada. Där var stränderna och vattnet mycket finare än inne i Trápani och vattnet var klart och turkost, jättemysigt. Fast det var rätt kallt i vattnet faktiskt.

Så här såg en rondell ut på Favignana, rätt kul tycker jag! :)

Den båt vi skulle ta hem var full så vi fördrev en extra timme på en bar nere i hamnen, här är jag i Martins solhatt.
Det blev mycket god och kall ön i värmen.


Så här såg gatorna i Trápani ut på kvällen, väldigt mysigt i gränderna och med allt folkliv.

Vi hade en picknick på vår takterass en av kvällarna. Med lite bubbel, jättegod parmaskinka, parmesanost och oliver. Det var betydligt billigare med dessa lyxvaror än i Sverige.



Här är lite stadsbilder från Trápani och Martin.





Sista kvällen åt vi middag på Taverna Paradiso som låg precis vid havskanten. Där åt jag den godaste maten under resan. Pasta Frutti di Mare med räkor och musslor i. Pastaskruvarna var hemgjorda och gudomligt goda. Såsen var tomatbaserad med lite sting i, precis som jag gillar bäst, slurp!

Jag kan absolut rekommendera att åka till Trápani några dagar och njuta av maten och den fina staden.

Inga kommentarer: