söndag 28 mars 2010

GI Viktkoll

Tidigare i veckan gick jag med i GI Viktkoll på nätet. Jag skall nu prova detta i tre månader för 297 kronor.Jag har försökt att äta GI länge men jag har märkt att det inte går så bra och så fuskar jag alldeles för mycket :/. Så jag inser att jag måste ha något som håller extra koll på mig ;). Här skriver man in allting som man äter varje dag och hur mycket man tränar varje dag, och i rivstartsfasen (de 2-4 första veckorna) skall man ligga under 10 glykemiska belastningspoäng som det heter. Då får jag bara äta kolhydrater från grönsaker i stort sätt och inget bröd, pasta, ris, potatis, godis, pizza osv. Inte en lätt match.. ;)

Mina fem första dagar har väl gått sådär om jag ska vara ärlig.
Dag 1: 25 poäng! (för att jag åt både frukostmacka och mellanmålsmacka)
Dag 2: 17 poäng (för att jag drack en jäkla coca cola!)
Dag 3: 8 poäng (en perfekt dag!)
Dag 4: 21 poäng (för att jag åt en cafébaguette till frukost)
Dag 5: 4 poäng (ja idag har jag varit riktigt duktig)

Så, det går framåt och jag lär mig mer och mer vad man bör äta och inte bör äta.Vissa saker kan man äta hur mycket som helst av och ändå inte få fler poäng. Vi får se hur det kommer att gå dessa tre månader och hur mycket viktminskning jag gjort tills dess. Jag har också börjat att promenera till jobbet förutom att träna jympa i veckorna. To be continued...

Ikväll gjorde jag en GI moussaka/lasagne med aubergine och den är faktiskt riktigt god! (jag har gjort den två ggr tidigare). Receptet finns på recept.nu

Inga kommentarer: