måndag 22 februari 2010

Tjuvlyssnat på fjärde delfinalens bidrag!

Sådär, nu har jag tjuvlyssnat på den fjärde melodifestivalens delfinal. Sibel och Peter Jöbacks låtar hade läckt ut tidigare och då bestämdes det att man skulle publicera allihopa för att det inte skulle bli orättvist. Och vilket startfält med många kändisansikten! Många halvbra låtar men ingen given vinnare. Detta kommer att bli en tuff konkurrens denna gång. Här är bidragen:


1. Sibel "Stop". Oj, mycket mer "partajig" låt än jag väntat mig genom att kolla på hennes klädsel och smink och allt. Det låter lite Britney Spears. Jag kan tänka mig att denna låt kan växa om det blir ett bra liveframträdande. Denna kan nog gå vidare.


2. Py Bäckman "Magisk stjärna". Den här låten blir tråkig jämfört med de andra. Det låter som ett bidrag från 80-talet tycker jag. Nej, denna kommer INTE vidare.


3. NEO "Human Frontier". Ännu en "partylåt". Jag kan inte riktigt säga att jag tycker något speciellt om den. Versen var bättre än refrängen. Men den kanske blir bättre efter att ha hört den några gånger.


4. Lovestoned "Thursdays". Lite dragspel är alltid trevligt. Ganska bra tempo på låten och lite svängig sådär. Den kanske kan växa efter några gånger också, jag är lite nyfiken på hur denna kommer att kännas på lördag faktiskt.


5. Anna Bergendahl "This Is My Life". Anna är en favorit från Idol och hon har en härlig röst, men denna låt var alldeles för tråkig tycker jag. Trist, jag hade högre förväntningar faktiskt.


6. Pernilla Wahlgren "Jag vill om du vågar". Ja Pernilla Wahlgren hör ju i för sig hemma i festivalen. Början av låten låter som något man definitivt hört förut och resten av låten låter som en typisk schlagerlåt, en sån som man hörde när man var liten, också från 80-talet. Nja, jag vet inte... hon skulle i så fall vinna på namnet.


7. Noll Disciplin "Idiot". Oj, det låter som en lite hårdare tappning av Jumper eller Martin. Det här kommer nog bli en småflicksfavorit, töntig text och ingen direkt bra låt.


8. Peter Jöback "Hollow". Ja Peter har ju en säregen röst som ju faktiskt är väldigt proffsig. Därför blir väl denna låt lite mer än de andra även om jag inte är någon stor fan av Peter. Men jag tror att han kommer gå vidare till finalen faktiskt.

Det blir jättesvårt att gissa vilka som går vidare på lördag, klart svåraste omgången hittils! Jag kan faktiskt inte gissa vilka som kommer till finalen respektive andra chansen. Jag måste nog vänta tills på lördag med att avgöra det. Det kommer i alla fall bli grymt spännande.

Inga kommentarer: