fredag 12 februari 2010

Melodifestival delfinal 2

Jag missade ju helt att blogga om den första delfinalen av melodifestivalen förra lördagen. Men mina två favoriter Salem Al Fakir och Ola gick vidare till finalen! Får se om jag kan förutspå vilka som går vidare nu på lördag. Jag har tjuvlyssnat lite på bidragen på http://www.svt.se/.

1. Eric Saade "Manboy". Ganska trallvänlig låt och jag är säker på att det är en sådan som man kommer gå och nynna på när den börjar spelas på radion. Dessutom fick jag lite James Bond vibbar i början och det är ju ett rätt gott tecken.


2. Andra Generationen & Dogge "Hippare Hoppare". Men FY säger jag bara! Hip Hop alltså, fungerar bara inte för mig.

3. Anna Maria Espinosa "Innan alla ljusen brunnit ut". Maria tycker jag är rätt bra sedan tidigare, men vilken klyshig titel! Jag är lite kluven till den här låten faktiskt. Den kan kanske vara bättre live?

4. Highlights & MiSt "Come and get me now". Här var det lite mer schlagerfeeling än de andra, men den var inte bra för det!
5. Pauline "Sucker for love". Pauline är ju en riktig favorit hos mig och den här låten var jättebra och väldigt inspierad av både Duffy och Amy Winehouse. Heja! Heja! Heja! bästa låten i denna omgång!

6. Andreas Johnson "We can work it out". Titeln påminner mig för mycket om Beatles. Andreas är ju nästan alltid bra, men denna låt var lite för seg och tråkig tycker jag. Nja, han går nog vidare, men enbart för att han är Andreas och inte låten i sig.

7. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän. Kul med något annorlunda. Ja den här låten har ju klar dalakänsla över sig och eftersom jag har rötter i Dalarna så kan jag inte annat än svänga och bara njuta! Jag gillar dessutom kurbitsmålningen på den röda elgitarren!

8. Hanna Lindblad "Manipulerad". En alldeles för tråkig och opersonlig låt som jag inte känner någonting för. Och jag är grymt trött på mikrofonfiltret, det är ju sååååååå 1998 ;)


De som går vidare till final imorgon tror jag blir:
Pauline och Andreas Johnsson
De som går till andra chansen tror jag blir:
Eric Saade och Kalle Moraeus och Orsa Spelmän.

Så, nu har jag sagt mitt :).

Inga kommentarer: