fredag 19 februari 2010

Melodifestival delfinal 3 i GÖTEBORG

Och så var det dags för den tredje delfinalen i Melodifestivalen och denna gång kommer den att avgöras i Göteborg! Jag är inte på plats i Scandinavium imorgon, däremot kommer soffan fyllas med entusiastiska musikfolk för att titta. Jag har tjuvlyssnat lite på bidragen som är följande:


1. Alcazar ”Headlines”. Alcazar har ju uppenbarligen redan satt sin plats på schlager/discohimlen och denna låt låter väldigt mycket 80-tal tycker jag. Man får lite känsla av Lili & Sussie eller Anki Bagger tycker jag. Jag vet faktiskt inte om det är positivt i denna mening men de kommer ju garanterat vidare ändå. Jag gillar stråkarna skarpt i alla fall.


2. Crucified Barbara ”Heaven or Hell”. Äntligen lite bra röster! Jämförelsevis med de andra i startfältet så lyser de här upp helt klart! Lite rock behövs i festivalen och de här går klart vidare om jag får bestämma.

3. Darin ”You’re out of my life”. Jag är grymt trött på Darin vid det här laget... Han påstår själv att detta är den bästa låt han har gjort. En jättelångsam ballad med total smörkänsla. Ja det säger kanske en del om Darin.. hos mig går den INTE hem. Totalt värdelös.


4. Elin Lanto “Doctor Doctor”. Nej säger jag bara, den är bara inte rätt och bebisröst lockar inte mig.

5. Erik Linder “Hur kan jag tro på kärlek”. En stillsam kärlekslåt tillhör ju festivalen, men den kommer inte vidare i mina öron. Det låter väldigt mycket musikal och Peter Jöback!

6. Getty Domein “Yeba”. Oj! Det här förstod jag ingenting av. Är det inte meningen att man ändå ska kunna förstå texten om det är ett svenskt bidrag? Melodin övervägde inte heller så... hejdå Getty Domein.

7. Johannes Bah Kuhnke “Tonight”. Nä gud vilken seg låt. Den gav mig ingen känsla alls, vill bara trycka fram nästa låt på en gång. Bort! Bort! Bort!

8. Timoteij ”Kom”. Poppig låt på svenska som säkert kan ha en chans att komma vidare. En av de bästa i denna delfinal i alla fall.

Det här var den klart SÄMSTA delfinalen hittils! Det är rätt svårt att gissa hur det kommer att gå men jag hoppas att dessa kommer vidare till finalen i Globen: Alcazar & Cruisified Barbara

Jag tror att dessa kommer till andra chansen: Timoteij och den andra har jag faktiskt ingen aning om. Ingen mer förtjänar att gå vidare, inte ens till andra chansen. Men jag antar att Darin kommer vidare här enbart för att han är mest känd i småflickornas ögon och smörig som få. Det blir alltså spännande på lördag med vår interna röstning.


1 kommentar:

veronica sa...

Spännande, vilka blir ni hos dig imån? Borde kommit ner. Får se om jag får sett delfinal 3, missade den andra.
Kramiz