torsdag 16 juni 2005

Hur jag tog kål på en hel Sims familj

Tors 13 jul 00 14:34

Har någon där ute spelat det fantastiskt beroendeframkallade spelet The Sims? Min bror köpte det hem till oss för nån månad sen och eftersom jag har hört så mycket om det så provade jag.

Först i början gick det inge bra alls. Jag skapade en familj på mamma-pappa och 2 barn som den kärnfamilj jag känner till. Och köpte ett hus och en massa möbler, det var jättekul, kändes som man vore på IKEA (jag köpte en lavalampa). Jag möblerade och fixade för dem och trodde att allting var bra. Tills jag insåg att jag kanske började lite i fel ände. Det visade sig att föräldrarna var tvugna att skaffa sig varsitt jobb för att kunna överleva överhuvudtaget, och mina föräldrar hade för tillfället blivit alltför deppade för att söka jobb, de fick ingen sömn så de somnade på golvet och ute vid brevlådan. Barnen sprang runt och stojade och missade skolbussen hela tiden, då fick flickan till slut åka in på militärskola för hon inte skötte sig. Då var de bara 3 i familjen, utan pengar, utan jobb, utan mat. Vad händer? jo det kommer en tjuv och snor kylskåp och dusch. Nu kan de inte ens sköta hygienen...det börjar se rätt hemskt ut i mitt hem. För att kunna laga mat måste de tydligen läsa lite kokböcker (som finns i en bokhylla som jag inte hade råd med) så de klantade sig naturligtvis och hela köket brann upp, far och son dog i branden. Mamman stod hysteriskt och tittade på då hon inte kunde ringa brandkåren då jag nyss sålt telfonen pga fattigdom. Nu fanns där en ensam deprimerad mor som förlorat hela sin familj, Jag blev själv rätt deprimerad. Jag sparade inte spelet. Jag drömde mardrömmar om den familjen hela natten...hemskt...

Med lite tips på vägen gav jag mig på nästa försök. Denna gång bara en man och en kvinna. Det började bra, det första jag köpte var sängar och en dator, i datorn kan man söka 4 jobb per dag. Jag skaffade dem snabbt ett varsitt jobb. Postkontorist och en försöksperson tror jag visst att det blev. Skaffade lite billiga möbler och mat och de fick jobba och tjäna pengar. Denna gång gick lite bättre då jag fixat jobb och ekonomi innan barnen kom i alla fall (som det egentligen också är på riktigt). Ett problem dock var ju att man lätt glömmer detta med att de ska hinna ha lite kul och umgänge också. Jag började märka att mina två rollfigurer inte alls gillade varandra, de bara grälade och hade ingenting gemensamt. Jag fick helt enkelt låta de bo i olika sängar, till och med i olika rum, de pratade inte med varandra. =O(

Jag började bjuda över lite grannar som fanns och de kom och jag försökte få mina två deprimerande individer till att försöka umgås och prata. Skulle man försöka att kittla och flirta med de direkt blev de arga och tyckte man var för påflugen. Mannen fick visst lite småhomosexuella tendenser när han umgåtts rätt mycket med en manlig granne, han försökte kyssa grannen men grannen blev jättearg, han var inte lika kär med andra ord. Man fick ta det lugnt i början, mannen i huset började underhålla gästerna genom att jonglera och alla började helt plötsligt skratta och ha jättekul! de fick vänner. Det som var kul är tydligen att spela dataspel, jonglera, se på TV....det är tydligen kul. Men sedan var problemet med att de skulle tycka om varandra också, jag har ju hört att man kan få de kära i varandra. Jag lät de byta jobb så deras tider skulle matcha varandra bättre och de kunde umgås med varandra mer.

Jag märkte att var de båda parterna ordentligt utvilade, hade gått på toa, duschat, ätit och haft ganska kul så var det praktiskt bara umgänget kvar, och ju mer de pratade med varandra så kom det fler och fler alternativ fram. Helt plötsligt var det inte omöjligt att kramas och kittlas och dansa med varandra, ge ryggmassage och flirta. De kysstes faktiskt och det dök fram röda hjärtan, de var kära och jag kände mig mycket nöjd!! jag skaffade en utomhuspool och lite basket till dem och ser till att de umgås med sina vänner så mycket som möjligt. De pratar i alla fall med varandra av de själva nu och sover även i samma dubbelsäng. Jag har fått de på en trygg grund. Men detta är bara början, det går ut på att man ska bli så rik som möjligt och ha så stort hus som möjligt och suck, det är ett evighetsspel!!

Finns någon annan som också klurar på The Sims så maila mig gärna! =O)

en not: Varför kan man inte ha några husdjur??

Inga kommentarer: