torsdag 16 juni 2005

Göteborg bättre än Stockholm!

Tors 3 aug 00 11:11 (jag skulle skrivit det här för länge sen egentligen...) Slå ihjäl mig den som vill...

Detta skriver jag mest för en vän i Göteborg som gärna vill veta mina argument för den staden.

Jo första gången jag var i Göteborg var jag ca 10 år, tältade med min familj, det vart översvämning på campingen, det regnade varje dag (förutom den dagen vi var på Liseberg) och det enda jag minns var Buttericks och McDonalds... och kanoter som paddlade fram till tälten och hämtade saker... OJ vad det regnade. Detta kan ha lett till varför jag inte återvände dit på ett tag.

När det blev 1997 åkte jag till Göteborg på egen hand för att träffa min kompis Tobban som bor där. Jag fick en helt annan bild av Göteborg då. Vi var i Slottsskogen och kikade på de söta sälarna, vi hade kebabpicknick längs kanalen... köpte färska räkor i ´´Feskekörka´´, åkte till Bengans och Skivhugget och inhandlade några musikaliska kap. Äntligen fick jag nytta av att jag lyssnat på Nationalteatern...

´´Om du letar efter röka när du är i Göteborg...upp vid näckrosdammen, vasaparken eller femmans torg...´´ osv... det var ju trevligt att få se alla de platserna...

Jag har återvänt varje år sedan dess, och firade minsann midsommar på Brännö Brygga, det är fullt med popsånger i min skalle...

Nu var jag och Johanna där för 2 veckor sedan och utforskade staden. (Vi fick bo hos LoserRoyBoys soffa, tack Henke!!) Faktum är att jag trodde vi hade rätt bra caféer i Stockholm, men det är ingenting mot Göteborg!!! det var faktiskt skönt att slippa se någon Waynes Coffe, Roberts Coffe...osv... alla caféer kändes unika med sin egen lilla grej, och de var så stora och fina och riktigt snygga! Vi drack ett antal kaffe lattes under de 4 dagarna.

Staden är i lagom form, man behöver inte stressa med tunnelbanor och hinna med alla statsdelar på en shoppingrunda, det räcker med gångavstånd vilket jag tycker är skönt. Dessutom får jag cellskräck av tunnelbanor... spårvagnar är mycket trevligare. Och att alla uteställen ligger på samma gata, är det inte fantastiskt? Det är mycket skönare stämning i Göteborg och man vill mycket hellre gå ut där än i dryga Stockholm.

Säga vad man vill om Göteborgs dialekt, men jag älskar den! och pratar faktiskt likadant efter en vistelse dit...

Till råga på allt var det mycket finare väder i Göteborg...

Vad har jag mer att säga om den staden jag tycker så mycket om. Det känns lite utland faktiskt... jag har bott i London tidigare och Göteborg påminner lite om London, studentkvarteren är underbara, jag har bestämt för mig för att jag ska plugga där.

Människorna känns inte lika dryga, äckliga, trendmedvetna och överlägsna. Det känns som om Göteborg är en plats för alla människor som inte trivs i Stockholm... hehe...

Och man kan faktiskt få en lägenhet i Göteborg (till skillnad från här om man inte vill vara gråhårig efter 30 år i bostadskö), det är inte bara kontor mitt i staden (som här), alla bor på nåt sätt centralt...

En cykelvänlig stad, dvs ingen trafik mitt i stan just... skönt... man ska inte köra bil i stan. Och Slottsskogen, denna fantastiskt stora och vackra park... (inget mot Hagaparken kan jag säga)... det finns t.o.m gratis Zoo, och Göteborgskalaset är också gratis! Bättre Liseberg än Gröna Lund, det är mer en ´´folklig´´ park, Grönan är ett hak för småbarn... Det finns mycket mer grönområden i Göteborg, och villor mitt i stan... Vatten finns det också. Och är man trött på att ta färjan till Finland, Estland, Lettland, Åland, så kan man nu åka till skojigare platser. Jag gillar räkor... jag gillar saltvatten, klippor och måsar (sa jag verkligen det? hehe)... Jag gillar allt med Göteborg...

Det jag skulle sakna från Stockholm... det är väl Taco Baren... ;O)
(och alla kära kompisar fast som efter nåt år kommer flytta efter mig...;O))

Jag flyttar snart!
=O)

Hoppas jag har övertygat någon...

Inga kommentarer: