torsdag 16 juni 2005

Första veckan i Barcelona (2001)

Forsta veckan i Barcelona! Mån 11 jun 01 13:00

OK forsta veckan i mitt nya land har passerat. Det har kännts bàde bra och dàligt sàklart. Spanjorerna har jag fortfarande inte fàtt nàt grepp om men de kan i alla fall inte prata engelska, det är i alla fall en sak som är säker.

Sondag:
Ditresan gick bra och vi träffade nàgra trevliga skolkamrater redan pà flygplatsen i Kopenhamn. Det forsta som inträffade var att mànga vaskor blev kvar pa flygplatsen i Kopenhamn, inklusive Kickis forstas. Sa det blev en Stig Helmer forstas. Lagenheten var en lyxlagenhet (sager ocksa vara vanner som har nagot att jamfora med). Fastan grannarna ovanfor aker rullskridskor och flyttar mobler hela tiden. Utanfor pa gatan tutar de och tommer soptunnor hela natterna. Det ar ganska lyhort har, polisen sager att man bara far ha fest till kl 23.00 *hhrrmm*

Mandag:
Denna dag fick vi ledigt for att Spanien har en ”rod” dag pga nan karnival som vi faktiskt inte sag roken av. Vi promenerade en mil runt i stan och lokaliserade oss, trodde vi var jatteballa!! tills vi upptackte att vi glomt solskyddsfaktor och saklart brande vi oss ratt rejalt, dar gick 90% av mina linnen att skogen att anvanda pa 2 veckor! Vi var inte sa jatteballa langre, sag mest ut som faniga danska flaggor!! De har ingen sas i det har landet, vi at kott och pommes utan sas... *yack*

Jag drack de tva godaste kaffe latterna i mitt liv!

Tisdag:
Forsta skoldagen och jag fattade ingenting, de pratar bara spanska pa den har kursen, inte ett ord engelska... Staden var dod pa kvallen men vi hittade ett ganska bra salsa disco. Har de hort talas om McDonalds oppet dygnet runt?????!!!

Onsdag:
Forsta shoppingrundan. Det tog oss 3 dagar for att hitta en vettig affar. Jag blev av med mitt nyinkopta busskort SUCK!!! och var allmant arg pa Spanien och jag spillde Sangria pa mina vita byxor, inte min dag idag!

Torsdag:
Shopping fortsattning! Kom ju pa att jag glomt en massa viktiga saker hemma *yeah right* flin!

Fredag:
Vi hade kick off `beach party pa stranden med gratis sangria. Riktigt vad folk blir trevligare nar det ar fest! Jag hade jattekul och ville stanna langre men vi skulle hem och lagga oss tidigt.

Lordag:
Upp tidigt!!! Efter Sangria, rom och cola (i spansk sprituppmatning) och mer sangria och 4 timmars somn gick vi upp for utflykt till Pyreneerna, men skolan missade taget och vi fick aka till Monserrat istallet. Kul for oss att spanjorerna inte informerade oss att vi skulle bestiga HELA BERGET!! (ca 1200 m). Vi borjade vandra och hade ingen aning att vi totalt skulle ga 1,5 mil, varav 7,3 km BARA upp for trappor!!! (kan jamforas med att sta pa en stair master i 2 1/2 timme i gassande sol 30 grader och hogre trappsteg) *JATTEKUL* Jag holl pa att do, det kan jag lova! Fick andnod, skoskav och lock for oronen. Men till toppen kom vi till slut (i sallskap med en ”perro” hund) och pa toppen fanns, en KOMPASS! shit vad otrevligt! det var i for sig hemskt fin utsikt dar uppe, men det var fan inte vart att trava upp, heheheh... Nervagen tog bara 1 timme och gav mig VARLDENS traningsvark, nu kan jag inte ga!!

Sondag: Tankte kurera mina onda fotter med en heldag pa beachen, sa REGNAR det!! Vi gick pa vart forsta museum och tittade pa hajar!

Sen kom hojdpunkten av allt! en halvtimme innen det borjade bestamde vi oss for att ga pa MADONNA KONSERT!!!! helt otroligt bra var det, totalt en musikalisk upplevelse jag har dromt om i hela mitt liv (gammal Madonna fan), konserten var fantastisk och jag tror hon vavde in alla varldsdelar i den... nar hon sedan sjong Holiday och borjade dansa 80-tals dans nadde det hojdpunkten..!!!!! 500 kr HELT vart pengarna!! snacka om tijming!!! Sa ok, en helt ok vecka, brant massa pengar tyvarr, men anda, nu vet ni att jag lever!!

Hasta la vista!!!

Inga kommentarer: