söndag 7 november 2010

Porterstek!

I helgen gjorde jag min allra första porterstek! Jag hittade ett recept från DN.se som jag följde. Steken fick puttra i min nya fina röda gryta och det blev väldigt gott. Man kan använda olika typer av nötstekar, men jag valde Fransyska som rekomenderades i receptet. Jag körde med en innertemperatur på 60 grader som jag läst skulle vara lagom, men den blev ändå lite för genomstekt och seg. Jag vet inte om det var köttet i sig eller om jag överstekte den? Då stod det ändå 70 grader i receptet. I alla fall, helheten tillsammans med potatis, morötter, stekta champinjoner och den gudomliga såsen så var det jättegott! Den där såsen alltså, den är ju ett kapitel för sig måste jag säga! Självklart kommer jag att göra porterstek igen, men då ska jag nog testa rostbiff istället.

Inga kommentarer: