tisdag 13 april 2010

Fiberhusk - GI bröd utan kolhydrater!

Några på jobbet tillsammans med mig har ju börjat med GI och vi surfade runt på recept och hittade något som heter Fiberhusk. FiberHusk innehåller 100 % pulveriserat psylliumfröskal och innehåller 0 kolhydrater! Jag visste inte vad det var innan, men nu ska jag baka allt möjligt!
Jag började med att baka ett GI-bröd med goda brödkryddor i. Det blev som scones ungefär, fast nyttigare såklart ;) Här kommer receptet på detta GI-bröd:
Ingredienser:
2 ägg
3 matskedar fiberhusk
2 matskedar krossade linfrön
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk brödkryddor (tex: anis, fänkål och kummin)
25g smör eller hälften smör,hälften olja
Lite salt

Blanda fibrehusk, krossade linfrön, salt, bakpulver och brödkryddor. Vispa 2 ägg mycket noga. Smält smöret. Blanda alla ingredienser i samma bunke, och rör om. Låt smeten stå och dra i cirka 10 minuter så fiberhusken hinner dra åt sig vätska. Häll smeten på en plåt och grädda i cirka 200 grader ca 15 minuter.

Det är inte helt utan kolhydrater, men det är så nära 0 man kan komma :). Nybakt med lite smör och ost på smakade supergott!
Jag ska även testa att baka pizza, pannkakor, äppelpaj och hamburgebröd med sesamfrön! *Lovely*

Inga kommentarer: