lördag 26 augusti 2006

Lördag morgon 07.30

Hur ofta går man igenom centrala Göteborg 07.30 en lördagmorgon? Jo om man är på väg till jobbet, som jag var nu. En stor kaffe latte on the go, promenerandes. Ganska folktomt, ganska öde. Total misär.. Skräpigt. Är det så här det ser ut i stan innan städbilarna varit framme? Katastrof. Människor... Människor sovandes på spårvagnen med huvudet på väg ner i golvet. Ung flicka med gårdagens smutsiga partykläder. Uteliggare. Fulla människor med kostymbyxorna nerhasade vid knäna och skrynklig skjorta. Människor med huvudet hängandes långt ner i knät. Ångest. Riktig Ångest. Vad tänker dom? Hur mår dom? Varför har de hamnat här? Vad är egentligen värst? Ångest från igår? Eller ångest för en 9 1/2 timmars arbetsdag framför en? Jag tror jag väljer det senare alternativet trots allt. Jag har det nog ganska bra, även om jag är trött och allmänt hängig. Göteborg vakna!

Inga kommentarer: